ЗАКЛАД ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ЯК ОБ'ЄКТ РЕФОРМУВАННЯ
Реформа освітньої галузі є надзвичайно важливою. Саме навчання молодого покоління визначає майбутнє держави.
Реформа передбачає системну трансформацію галузі, головна мета якої – нова висока якість освіти на всіх рівнях: від початкової школи – до вищих навчальних закладів. Головним завданням освіти має бути формування свідомих, суспільно активних громадян, здатних забезпечити економічне зростання і культурний розвиток країни. Освітня реформа має чотири напрями: реформу середньої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, вищої освіти та створення нової системи управління і фінансування науки. За кожним із них будуть здійснені певні заходи, спрямовані на досягнення спільної мети: перетворити українську освіту на інноваційне середовище.
Найближчим часом заклади загальної середньої освіти (далі - ЗСО) повинні стати принципово іншими. Про їх роль у системі ЗСО, форми власності, особливості фінансово-господарської діяльності розповімо в цій консультації та проаналізуємо, у чому ж полягає освітня реформа.
Розпочинаємо серію публікацій: «Освіта, як об’єкт реформування».
Правові засади
Державна політика України в галузі освіти визначається Верховною Радою відповідно до Конституції України та здійснюється органами виконавчої влади й органами місцевого самоврядування.
Базовим документом, який регулює суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, є Закон від 05.09.17 № 2145-VІІІ «Про освіту» (далі - Закон №2145).
Крім того, законодавство України містить низку законів та підзаконних нормативно-правових актів, що регламентують діяльність у галузі освіти. Основними серед них є:
- Закон від 10.02.98 р. № 103/98 «Про професійно-технічну освіту»;
- Закон від 13.05.99 р. № 651-ХІV «Про загальну середню освіту» (далі - Закон № 651);
- Закон від 01.07.14 № 1556-VIII «Про вищу освіту»;
- Закон від 22.06.00 № 1841-III «Про позашкільну освіту»;
- Закон від 11.07.01 № 2628-ІІІ «Про дошкільну освіту».
Реформа системи освіти
Освітня реформа, що розпочалася 2017 року, передбачає надзвичайно важливі зміни в системі освіти протягом найближчих десятиліть. Головною метою реформи є висока якість освіти на всіх рівнях - від початкової школи до вищих навчальних закладів.
Реформа середньої освіти є складовою реформи системи освіти України. її мета - освоєння та оволодіння учнями у процесі навчання певним набором компетентностей та наскрізних умінь. Етапи реформування ЗСО подамо в таблиці:
Етапи реформування |
Шляхи реалізації |
Новий зміст освіти, спрямований на формування компетентностей XXI століття, нові методики навчання |
Ухвалення та впровадження державних стандартів ЗСО, розроблених з урахуванням компетентностей, необхідних для успішної самореалізації особистості |
Сучасна система управління та адміністрування шкіл |
Створення нової структури школи, що дасть змогу засвоїти новий зміст освіти і набути ключових компетентностей, необхідних для успішної самореалізації особистості |
|
Децентралізація та ефективне управління ЗСО, що сприятиме реальній автономії школи |
Нова система контролю якості освіти |
Створення сучасного освітнього середовища, яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології для навчання учнів, вчителів і батьків |
|
Контроль за розподілом публічних коштів, що сприятиме рівному доступу усіх дітей до якісної освіти |
Новий шкільний учитель, який володіє сучасними методиками викладання і здатен реалізовувати педагогіку партнерства |
Запровадження нового принципу педагогіки партнерства, що ґрунтується на співпраці учня, вчителя і батьків |
Задля впровадження нових стандартів освіти, поліпшення матеріально-технічної бази навчальних та наукових закладів, запровадження справедливої і прозорої системи фінансування галузі освіти необхідно здійснити відповідні заходи.
Так, у рамках реформування системи державного фінансування ЗСО передбачається:
- створення системи прозорого розподілу публічних коштів. У разі створення такої системи обов'язком закладу ЗСО є оприлюднення даних про витрачені на нього кошти, що надійшли з бюджету та інших джерел;
- покриття видатків на забезпечення педагогічної складової частини навчального процесу за рахунок освітньої субвенції;
- створення необхідних умов для навчання і виховання дітей молодшого шкільного віку безпосередньо за місцем їх проживання, зокрема в сільській місцевості;
- створення умов для розширення державно-громадського партнерства на засадах співфінансування та спільного управління школами;
- запровадження принципу «гроші ходять за дитиною», зокрема для підтримки дітей з особливими освітніми потребами, які можуть разом із іншими дітьми здобувати освіту у пристосованих для цього школах. Принцип «гроші ходять за дитиною» полягає в тому, що, оскільки повна загальна освіта є обов'язковою і на навчання кожної дитини з бюджету виділяється фіксована сума, вона має «піти» за дитиною в той заклад, у якому вона навчається. Слід зауважити, що цей заклад повинен мати ліцензію на здійснення освітньої діяльності;
- запровадження рівного доступу до бюджетного фінансування шкіл незалежно від форми власності.
журнал БАЛАНС-БЮДЖЕТ від 08.10.2018 № 41 (713)
Коментарі:
Ваш коментар може бути першим :)