Обухівська районна рада
Обухівський район, Київська область

ПЕРЕХІД ЗАКЛАДУ ЗСО НА ФІНАНСОВУ АВТОНОМІЮ

Переглядів: 38

Однією з умов створення сучасної системи ефективного управління закладом загальної середньої освіти (далі - ЗСО) може стати його фінансова автономія. Розглянемо, які заходи необхідно здійснити для її досягнення. Продовжуємо серію публікацій "Освіта, як об'єкт реформування".

Що таке «автономія»

Реформування освітньої галузі в Україні супроводжується низкою завдань, які необхідно вирішувати вже зараз.

Забезпечення фінансової стабільності та розвитку ЗСО можливе на сьогодні завдяки зміні механізмів управління та фінансування на основі запровадження соціальних і освітніх стандартів, нових фінансових нормативів і автономії закладу освіти.

Поняття «автономія» означає самостійність, володіння правом самостійного вирішення питань внутрішнього значення.

Автономія передбачає, що заклади ЗСО зможуть самостійно формувати освітні програми, складати навчальні плани з навчальних предметів відповідно до стандартів середньої освіти, обирати підручники, методики навчання та виховання, розвивати навчально-матеріальну базу.

Запровадження фінансово-економічної самостійності на законодавчому рівні сприяє ефективному використанню ресурсів бюджету та залученню в освіту коштів із інших джерел.

Розглянемо насамперед правові, організаційні та економічні умови запровадження автономії закладу освіти на прикладі школи.

Послідовність упровадження автономії

Отже, адміністрацією закладу ЗСО ухвалено рішення про автономію закладу. Із чого починати?

Звісно, з вивчення нормативних документів та обговорення цього питання із громадськістю. На рис. 1 запропоновано перші кроки, які варто зробити на шляху до автономії.

Після цих кроків заклад ЗСО має розглянути статутні документи. Так, у статуті або положенні цього закладу слід звернути увагу, зокрема, на таке:

· хто здійснює бухгалтерський облік (централізована бухгалтерія чи самостійно заклад);

· на балансі у кого перебуває земля (якщо є), майно закладу, основні фонди та інші матеріальні цінності.

Можливо, матцінності знаходяться на балансі управління освіти та належать закладу на правах оперативного управління відповідно до чинного законодавства.

Якщо є такі пункти, то вони свідчать про те, що цей заклад є самостійною юридичною особою, але ведення бухобліку покладено на централізовану бухгалтерію. У такому разі слід унести зміни до статуту.

Зміни оформлюються й реєструються відповідно до вимог чинного законодавства. Відтак відповідні записи з’являться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Алгоритм змін у діяльності, які потрібно зробити закладу ЗСО, представлено на рис. 2.

Рис. 2. Алгоритм змін у діяльності закладу ЗСО

Для того щоб заклад ЗСО повністю набув статусу юрособи, він має бути зареєстрований як окрема юрособа у держфондах, відділі статистики, відділі ДФС, органах Казначейства тощо.

Для ведення самостійної фінансово-економічної діяльності закладів освіти необхідно:

· здійснити державну реєстрацію та внести відповідний запис у ЄДР;

· оформити та отримати Свідоцтво про державну реєстрацію;

· відкрити в органах Казначейства реєстраційний та спеціальний реєстраційний рахунки для обліку операцій із виконання загального та спеціального фонду кошторису;

· скласти індивідуальні кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету плани спецфонду тощо;

· створити бухгалтерську службу;

· затвердити Положення про облікову політику.

Продовження сатті "Перехід закладу ЗСО на фінансову автогномію" у рубриці освіта, як об'єкт реформування за даним посиланням.

Інформація з журналу БАЛАНС-БЮДЖЕТ від 08.10.2018 № 41 (713)

 

 

« повернутися до списку новин